Soms heb je van die dagen dat het tegen zit. Ik was iets aan de late kant en nam de Fyra naar Amsterdam. Die reed tot Schiphol. Met de bus en dan weer een trein en tram om uiteindelijk nog later bij Paradiso aan te komen voor de Afrikadag.
Nog een kwartier voor de modeshow, dacht ik. Maar nee, ik had de foute kaartjes gekocht. Nu kan het aan mij liggen maar ik vond het reserveren over drie gebouwen niet duidelijk. De deur werd bewaakt door een onwrikbare vrijwilliger die zich verschool achter allerlei regeltjes. Voor de resterende 15 minuten moest ik wachtten.
Toen ik eindelijk naar boven mocht (voor het tweede ronde had ik goede kaartjes), zag ik alleen de prijsuitreiking. Tegen de muur stonden tafels met presentaties van bedrijven en organisaties.
African fashion is booming.
Is er voor moromoro een plek is de vraag.
African Lady is een platform, op internet, voor brands die producten uit Africa. Geen fair trade, wel fashion. Irene Hin is initiatienemer en heeft haar roots in Ghana. Een ander soorgelijk platform is van Afropolitan Luxery. Tsehai Aarten is hiervan medeoprichter. Afropolitan Luxery verkoopt naast mode ook woonaccessoires.
In de sessie made in Africa zitten onder andere Tsehai Aarten en Barbara Gwanmesia. Barbara vertelt over het magazine Africanwoman nl. dat zij heeft opgericht. Haar visie op de Afrikaanse vrouw is alsof ik mijzelf hoor praten. Ik ga ervan gloeien. Wat is dat super, herkenning en inspirerend. Ik ben heel blij dat ik deze vrouwen heb ontmoet.
Wat moromoro betreft denk ik dat er meer voor identiteit gekozen mag worden. Moromoro is een Afrikaans product, dat een sterk groeiende lifestyle vertegenwoordigd. Dat heeft niet alleen potentie om zich verder te ontwikkelen, maar draagt ook bij aan duurzame producten.
De kracht die deze vrouwen uitstralen is een zelfbewuste Afrikaanse vrouw met eigenwaarde. Ze zijn trots op hun roots en vol inspiratie om hun energie te geven aan investeringen en maatschappelijk projecten in Afrika.
No comments:
Post a Comment