Monday, November 19, 2012

moromoro en marketing vakdag

Marketing is een gebied dat bij moromoro nog niet goed is uitgebouwd. Als ondernemer moet je van alle markten thuis zijn. Maar dat werkt in de praktijk anders.

Marketing vind ik interessant. Er is veel vernieuwen in markt ontwikkelingen en business modellen. De recessie en schaarste aan bepaalde belangrijke grondstoffen dwingt om te innoveren en alternatieven te zoeken. Dat leidt tevens tot een andere waarde besef.

Het programma van de dag is goed gevuld met workshops en presentaties. Uit ervaring weet ik dat 2 onderwerpen genoeg zijn. Dan kies ik voor de meest interessantste, een over merkbeleving en een ander over marktprincipes. Opvallend is nog steeds het gebruik van powerpoint als presentatie tool. Eigenlijk is Prezi veel leuker en zeker dynamischer.
 
Merkbeleving - Libelle: Van vrouwenblad naar Multichannel brand. Viviène Werner, marketing manager Libelle

De presentatie over het blad Libelle en stretchen van hun brand. Ik lees zelf ook wekelijks het blad en moet bekennen dat er altijd wel iets in staat wat ik leuk vind. Ja het woord gezelligheid vind ik het meest passen bij Libelle.

Het enthousiaste gevoel en de inspiratie waarmee het blad wekelijks vorm krijgt staat centraal. Dat dit voldoende energie geeft om meer activiteiten rondom het blad te initiëren kan ik me voorstellen. Niet zomaar want Libelle wil in de huid van de lezer kruipen. Regelmatig worden onderzoeken gedaan naar de wensen van de lezer. Daar speelt Libelle handig op in. Dat blijkt ook uit de resultaatcijfers.

Marktprincipes - Conclusies onderzoek en aanbevelingen m.b.t. status quo Social Media in NL. Egbert Jan van Bel, schrijver managementboeken en docent Beeckestijn

Eerder laconiek dan serieus is de presentatie van Egbert over marktprincipes. Hierbij zet hij belangrijke marktprincipes en definities in een andere daglicht, die een inleiding zijn tot zijn eigen conclusie over de hedendaagse marktwerking.



Om het programma heen staan de exposanten. Ik ben benieuwd naar bedrijven die zich MVO en milieubewust inzetten. Helaas waren het er maar weinig. Snel en veel geld verdienen is nog steeds de standaard onder de marketeers. Een milieukeurmerk voor groen post viel op.


No comments:

Post a Comment