Friday, March 23, 2012

Zakelijk schrijven: Pitch voor moromoro




Ik heb een pitch geschreven als opdracht voor zakelijk schrijven. Deze konden andere cursisten van te voren lezen. Woensdag is ieders zakelijke tekst in groepsverband besproken. Het voordeel is dat je van meerdere lezers terug hoort hoe je tekst overkomt en daarop opbouwende kritiek krijgt.

een goede pitch is een kapstok voor andere geschreven berichten 

Als je heel betrokken bent bij een onderwerp is het lastig om je te beperken tot de essentie. Dit kwam bij de pitch duidelijk naar voren. Het stuk had veel toelichting en weinig betrokkenheid met de lezerdoelgroep.
Stel dus de vraag, wat je met je stuk wilt bereiken en verplaats je in de lezersdoelgroep.

doelgroep en woordkeuze
Je wilt een bepaalde doelgroep interesseren en overtuigen om het product van moromoro te proberen.
Een pitch moet kort blijven. Bij moromoro zijn er zoveel positieve aspecten dat het lastig is om die niet te benoemen. Daarbij komt dat het woord geur ook negatieve associaties oproept. Parfum wordt possitief geassocieerd, maar is duidelijk omschreven als een geur opgelost in een vloeistof. Dat is moromoro niet, wat het ook een nieuwe geurbeleving maakt, een nieuwe parfum generatie. Ik worstelde met de woordkeuze.

Het commentaar op de pitch omvatte
volgorde,
beleving van moromoro,
duidelijkheid,
de clue,
kopjes
en opsommen.

Kortom, er is nog werk aan de winkel.

Een laatste tip: zet de tekst aan het eind vooraan.
Dat hab ik met het visitekaartje gedaan.

Bedankt voor alle tips!

No comments:

Post a Comment